Hoppa till huvudinnehåll

AI – yrkeskunnande, omdöme och ansvar

Denna kurs utforskar gränslandet mellan AI och mänskligt beslutsfattande, där fokus ligger på att balansera AI:s styrka i att hantera komplexa datamängder med människans unika förmåga att utöva omdöme i genuint komplexa och etiska frågor. Deltagarna får verktyg för att säkerställa att AI-system levererar tolkbara och transparenta rekommendationer fria från oetiska bias. 

Kursen är ett samarbete med Linköpings Universitet i form av uppdragsutbildning på avancerad nivå och omfattar totalt 15 högskolepoäng (hp).

AI – Yrkeskunnande, Omdöme och Ansvar

Syfte och mål

AI är enastående på att sammanställa stora datamängder och göra avancerade beräkningar men ansvaret för ett omdömesgillt beslut måste bevaras och utvecklas som ett mänskligt yrkeskunnande. Kursen betonar vikten av att stärka den egna beslutsförmågan så att ansvaret inte riskerar att flyttas från individen till teknologin. Därför främjar kursen ett samspel där mänsklig expertis och AI-system utvecklas sida vid sida. Deltagarna får verktyg för att säkerställa att AI-system levererar tolkbara och transparenta rekommendationer fria från oetiska bias.

Centrala inslag är:

  • Att fördjupa förståelsen för organisationens gemensamma praxis och individens yrkeskunnande (centrala delar av kompetens-begreppet) för att säkerställa bevarandet av tjänstemannaansvar och ansvarskultur
  • Att hantera kulturella förändringar och omstruktureringar som krävs för att integrera AI i offentliga verksamheter på ett etiskt och ansvarstagande sätt
  • Att stärka förmågan att fatta välgrundade beslut som balanserar AI:s potential med mänsklig omdömesförmåga och dess utveckling

Att sammanställa ett material som belyser och exemplifiera områden och situationer inom den egna verksamheten där medarbetarnas yrkeskunnande, omdöme och ansvarsförmåga ställs på sin spets i komplexa och etiska frågeställningar

Vem vänder sig kursen till

Denna kurs är i första hand riktad till större organisationer, myndigheter och deras samarbetspartners och som vill utveckla sina medarbetares förmåga att identifiera och prioritera områden där AI kan skapa störst effektivitet och verksamhetsförmåga.

Förkunskaper

Kursen kräver inga tekniska förkunskaper, men deltagaren behöver ha längre verksamhetserfarenhet gärna i strategisk ledningsfunktion. Studievana, gärna från en akademisk utbildning, är en fördel.

Omfattning

Kursen ges i samarbete med Linköpings Universitet i form av uppdragsutbildning på avancerad nivå, omfattar totalt 15 högskolepoäng (hp) och genomförs under två terminer. 

Under den andra terminen ökar fokus på framtagning av material i samverkan med den egna verksamhetens omställning till AI-användning.

Innehåll & upplägg

Huvuddelen av kursen genomförs på distans och är utformad för att kunna kombineras med ordinarie arbete. Kursen omfattar gemensamma träffar, som initialt är planerade som tvådagarsseminarier.

Kursen innehåller följande moment:

  • Studier av relevant forskning och andra kunskapskällor relaterade till AI, etik och yrkeskunnande, genom föreläsningar och kurslitteratur.
  • Självständigt arbete med analys av erfarenheter, förutsättningar och behov i den egna verksamheten.
  • Fördjupande dialog i grupp, med gemensamt erfarenhetsutbyte.
  • Framtagning av texter och material som kan användas som underlag i den egna verksamhetens omställning till AI-användning.
  • Individuellt stöd från lärare i arbetet med fördjupande litteratur samt vid utvecklingen av texter och material.

Egna studier och skrivarbete sker löpande och integreras med kursens övriga moment.

Under den andra terminen intensifieras arbetet med att ta fram material i nära samverkan med den egna verksamhetens behov i samband med omställningen till AI-användning.

Kursspråk

Svenska

Mål

Kursen är skapad och genomförs i samarbete mellan Linköpings Universitet, Santa Anna IT Research Institute samt AI Sweden.

För mer information, kontakta

Niclas Fock
Niclas Fock
Senior advisor & Partner manager: Universities and research institutes
+46 (0)72-224 22 84