En gemensam digital assistent för offentlig sektor
Detta är ett samarbete mellan svenska myndigheter, kommuner, regioner och näringslivet, koordinerat av AI Sweden. Syftet är att främja nationell samverkan kring AI för textuppgifter och skapa förutsättningar för gemensamma lösningar i offentlig sektor.
Målet är ytterst att stödja medarbetare i offentlig sektor och frigöra deras tid så att de kan fokusera på mer kreativa och mellanmänskliga arbetsuppgifter. För att lyckas krävs att offentliga organisationer delar på kritiska resurser samtidigt som man delar på bördan av att samla den datamängd som krävs för att kunna skapa verkligt kapabla och flexibla lösningar.
Den första fasen av detta initiativ fokuserar på datagenerering, förändringsledning, identifiering av användningsfall samt utveckling av en prototyp för en AI-assistent som använder stora språkmodeller.
Att utveckla en prototyp för en gemensam digital assistent är en av de identifierade åtgärderna för att främja användningen av AI inom den offentliga sektorn. Inom detta projekt undersöker vi hur prototypen ska utformas för att vara lättanvänd och tillgänglig för alla medarbetare, oavsett teknisk kompetens.
Exempel på uppgifter assistenten kommer kunna hjälpa till med:
- Sammanfatta och analysera stora textmassor
- Förbättra och redigera texter så de blir mer lättlästa och strukturerade
- Skapa nya texter som rapporter, handlingar och ansökningar, anpassade efter specifika mallar och riktlinjer
- Klassificera dokument och skapa beslutsunderlag i handläggningsprocesser
- Ta fram individualiserat stöd åt medborgare
Vad är det vi möter framöver?
Medarbetare i den offentliga sektorn i Sverige hanterar dagligen omfattande och varierande textrelaterade uppgifter. Dessa är viktiga för att kunna uppfylla sektorns uppdrag och erbjuda tjänster till medborgarna men är samtidigt ofta mödosamma och tidskrävande. Samtidigt förväntas en stor personalbrist i sektorn på grund av den åldrande befolkningen och minskande arbetskraft.
+ 50%
Antalet personer som är 80 år eller äldre kommer att öka med nästan 50 % fram till 2031
Källa: SKR 2022
+410 000
Fram till 2031 behöver antalet anställda öka inom offentlig sektor med 410 000 personer
Källa: SKR 2022
Vid sidan av utmaningen med minskad arbetskraft och ökade behov från en åldrande befolkning så finns det också en brist på AI-kompetens, beräkningskraft, juridiska förutsättningar och framför allt bristen på svenska data som reflekterar sektorns specifika behov. Dessa utmaningar är för stora för enskilda organisationer, och därför krävs ett brett samarbete över hela sektorn med gemensamma initiativ för AI.
AI-teknik är en del av lösningen
AI-teknologi, särskilt stora språkmodeller, har potential att erbjuda ett stort stöd i denna utmaning. I en rapport från 2019 uppskattade DIGG att AI-teknik kan skapa ett värde på 140 miljarder kronor årligen i offentlig sektor (1). Rapporten skrevs dessutom innan stora språkmodeller hade hunnit bevisa sitt enorma värde.
Potentialen i stora språkmodeller är särskilt relevant för offentliga organisationer eftersom mycket av de data som hanteras i sektorn är textbaserad. Forskning visar också att användningen av stora språkmodeller kan öka effektiviteten och kvaliteten i textbaserat arbete avsevärt (2).
- Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). (2019). Främja den offentliga förvaltningens förmåga att använda AI
- (2023). Navigating the Jagged Technological Frontier: Field Experimental Evidence of the Effects of AI on Knowledge Worker Productivity and Quality. Working Paper 24-013, Harvard Business School.
Hur genomförs initiativet?
Fram till idag har initiativet arbetat med behovsinventering i de deltagande organisationerna och identifierat viktiga användningsfall och områden för användning av en digital assistent. Baserat på detta har datagenereringsprocessen startat där medarbetare i organisationerna skapar data som kan användas för att förbättra språkmodellen.
Projektet har också utvecklat en prototyp för en digital assistent som kallas Svea och som redan nu kan användas inom de deltagande organisationerna. Svea är ett webbaserat chattgränssnitt utformat för att vara modelloberoende och baserad på öppen källkod. Denna lösning drivs på infrastruktur som finns i Sverige och som tillhandahålls av teknikbolaget Intel.
Därutöver kräver projektet omfattande juridisk expertis, som tillhandahålls i samarbete med de deltagande organisationerna. Målet är att designa systemet så att det är både användbart och anpassat efter de juridiska förutsättningar som finns inom offentliga organisationer.
Förändringsledning är också en viktig del av initiativet. Medarbetare på olika nivåer i verksamheten är engagerade i att hitta nya arbetsmetoder och använda den digitala assistenten på ett effektivt och ansvarsfullt sätt.
Nu startar nästa etapp
Nu öppnar intresseanmälan för etapp 2 av detta initiativ. I etapp 2 kommer cirka 30 myndigheter, kommuner och regioner tillsammans med aktörer i näringslivet att jobba i ett projekt som sträcker sig över ett och ett halvt år, koordinerat av AI Sweden. Intresset är stort och många organisationer har redan börjat anmäla sitt deltagande.
Ett deltagande i projektet ger många vinster:
✓ Medarbetare, i deltagande organisationer, får använda prototypen Svea i sitt arbete
✓ Organisationers egen databas med dokument som kan användas i Svea
✓ Ta del av en öppen databas med nationell information
✓ Kompetensutveckling - Ökad förståelse för AI & ansvarsfull användning
✓ Verksamhetsutveckling med nya arbetssätt
✓ Ökad AI-mognad i hela organisationen
Hör av er till Jonatan om er organisation är intresserad att delta i etapp 2!
Svea
Svea är prototypen för en delad digital assistent, som är under utveckling i detta projekt. Den AI-baserade prototypen kommer utformas för att hjälpa medarbetare i offentlig sektor med textbaserade uppgifter. För närvarande baserad på den öppna språkmodellen Mixtral från det franska företaget Mistral, men fler modeller kommer att testas i etapp 2.
Medarbetare interagerar med Svea via en chatt i ett webbaserat gränssnitt. Svea kan redan nu svara på verksamhetsspecifika frågor, sammanfatta dokument, extrahera information, skriva om texter på lättläst svenska och mycket mer.
Syftet med Svea är att göra arbetsdagarna mer effektiva och mindre stressiga, samt att höja kvaliteten på textbaserade uppgifter, särskilt för de som saknar specialiserad kompetens. Medarbetarna kan ge återkoppling på assistentens beteende vilket hjälper till att finjustera och förbättra Svea kontinuerligt för att möta verksamhetens behov och hantera mer avancerade uppgifter.
AI Sweden koordinerar datainsamling, infrastruktur, finjustering, utveckling av den digitala assistenten Svea, utbildning och förändringsledning. I organisationen ingår experter inom artificiell intelligens, data science och AI-transformation.
Tidslinje
Etapp 1
- Fram till sommaren 2024
- Finansieras av Vinnova och partners
- Från offentlig sektor deltar: Kungsbacka kommun, Tjörn kommun, Göteborg stad, Region Skåne, Region Halland, och Västra Götaland Regionen
- Intel är projektets hårdvarupartner och kommer att bistå projektet med all hårdvara som krävs
Etapp 2
- Startar hösten 2024
- Planeras pågå till årsskiftet 2025/2026
- Ett 30-tal kommuner, regioner och myndigheter bjuds in att delta
Etapp 3
- Från 2026 är ambitionen att initiativet ska överlämnas åt en långsiktig driftsaktör