En gemensam digital assistent för offentlig sektor

Detta är ett samarbete mellan svenska myndigheter, kommuner, regioner och näringslivet, koordinerat av AI Sweden. Syftet är att främja nationell samverkan kring AI för textuppgifter och skapa förutsättningar för gemensamma lösningar i offentlig sektor.
Målet är ytterst att stödja medarbetare i offentlig sektor och frigöra deras tid så att de kan fokusera på mer kreativa och mellanmänskliga arbetsuppgifter. För att lyckas krävs att offentliga organisationer delar på kritiska resurser samtidigt som man delar på bördan av att samla den datamängd som krävs för att kunna skapa verkligt kapabla och flexibla lösningar.
Att utveckla en prototyp för en gemensam digital assistent är en av de identifierade åtgärderna för att främja användningen av AI inom den offentliga sektorn. Inom detta projekt undersöker vi hur prototypen ska utformas för att vara lättanvänd och tillgänglig för alla medarbetare, oavsett teknisk kompetens.
Exempel på uppgifter assistenten kommer kunna hjälpa till med:
- Sammanfatta och analysera stora textmassor
- Förbättra och redigera texter så de blir mer lättlästa och strukturerade
- Skapa nya texter som rapporter, handlingar och ansökningar, anpassade efter specifika mallar och riktlinjer
- Klassificera dokument och skapa beslutsunderlag i handläggningsprocesser
- Ta fram individualiserat stöd åt medborgare
Det är en banbrytande satsning som kommer kunna frigöra tid inom välfärden och öppna upp för mer mellanmänskligt och värdefullt arbete.
Julia Olander, innovationsledare på Göteborgs stad
Vad är det vi möter framöver?
Medarbetare i den offentliga sektorn i Sverige hanterar dagligen omfattande och varierande textrelaterade uppgifter. Dessa är viktiga för att kunna uppfylla sektorns uppdrag och erbjuda tjänster till medborgarna men är samtidigt ofta mödosamma och tidskrävande. Samtidigt förväntas en stor personalbrist i sektorn på grund av den åldrande befolkningen och minskande arbetskraft.
+ 50%
Antalet personer som är 80 år eller äldre kommer att öka med nästan 50 % fram till 2031
Källa: SKR 2022
+410 000
Fram till 2031 behöver antalet anställda öka inom offentlig sektor med 410 000 personer
Källa: SKR 2022
Vid sidan av utmaningen med minskad arbetskraft och ökade behov från en åldrande befolkning så finns det också en brist på AI-kompetens, beräkningskraft, juridiska förutsättningar och framför allt bristen på svenska data som reflekterar sektorns specifika behov. Dessa utmaningar är för stora för enskilda organisationer, och därför krävs ett brett samarbete över hela sektorn med gemensamma initiativ för AI.
AI-teknik är en del av lösningen
AI-teknologi, särskilt stora språkmodeller, har potential att erbjuda ett stort stöd i denna utmaning. I en rapport från 2019 uppskattade DIGG att AI-teknik kan skapa ett värde på 140 miljarder kronor årligen i offentlig sektor (1). Rapporten skrevs dessutom innan stora språkmodeller hade hunnit bevisa sitt enorma värde.
Potentialen i stora språkmodeller är särskilt relevant för offentliga organisationer eftersom mycket av de data som hanteras i sektorn är textbaserad. Forskning visar också att användningen av stora språkmodeller kan öka effektiviteten och kvaliteten i textbaserat arbete avsevärt (2).
- Myndigheten för digital förvaltning (DIGG). (2019). Främja den offentliga förvaltningens förmåga att använda AI
- (2023). Navigating the Jagged Technological Frontier: Field Experimental Evidence of the Effects of AI on Knowledge Worker Productivity and Quality. Working Paper 24-013, Harvard Business School.
Hur genomförs initiativet?
Initiativet genomförs i tre etapper. Etapp 1 var utforskande och fokuserade på behovsinventering, teknikutveckling och etablering av processer. I Etapp 2 genomförs en storskalig testning av en prototyp (Svea), utbildningsinsatser och utvärdering av den grundläggande idén. I Etapp 3 är målet att hitta en långsiktig modell för drift och fortsatt utveckling.
Projektet har utvecklat en prototyp för en digital assistent som kallas Svea och som redan nu kan användas inom de deltagande organisationerna. Svea är ett webbaserat chattgränssnitt utformat för att vara modelloberoende och baserad på öppen källkod. Denna lösning drivs på infrastruktur som finns i Sverige.
Därutöver kräver projektet omfattande juridisk expertis, som tillhandahålls i samarbete med de deltagande organisationerna. Målet är att designa systemet så att det är både användbart och anpassat efter de juridiska förutsättningar som finns inom offentliga organisationer.
Förändringsledning är också en viktig del av initiativet. Medarbetare på olika nivåer i verksamheten är engagerade i att hitta nya arbetsmetoder och använda den digitala assistenten på ett effektivt och ansvarsfullt sätt.
Tidslinje
Etapp 1
- Genomfördes 2024
- Finansierades av Vinnova och partners
- Från offentlig sektor: Kungsbacka kommun, Tjörn kommun, Göteborg stad, Region Skåne, Region Halland, och Västra Götaland Regionen
- Intel bidrog med hårdvaruinfrastrukturen, inklusive Gaudi 2
Etapp 2
- Finansieras av Vinnova
- Genomförs 2025 och pågår till årsskiftet 2025/2026
- Över 50 kommuner, regioner och statliga myndigheter deltar och finansierar projektet
- AI-infrastruktur-leverantören Airon bidrar med hårdvaruinfrastrukturen
Etapp 3
- Från 2026 är ambitionen att initiativet ska överlämnas åt en långsiktig driftsaktör
För mer information, kontakta


Relaterade artiklar
Läs mer om våra övriga sektorsinitiativ

Kraftsamling för AI i kommuner och civilsamhälle

Energi
