REAP UP: Resource efficiency and assessment process for used parts
Återanvändning av begagnade komponenter är en etablerad strategi inom fordonsindustrin. Men det är en komplex process, som måste ta hänsyn till bland annat stora variationer i användarmönster, infrastruktur, internationell lagstiftning samt variationer i tillgång och efterfrågan. Projektet ska demonstrera hur ekonomisk, ekologisk och social hållbarhet kan uppnås genom att förenkla förutsättningarna för återanvändning med hjälp av ett AI-drivet beslutsstöd.
Foto av Ed Wingate via Unsplash
Om projektet
Återanvändning av begagnade komponenter, så kallade "cores", sker genom upparbetning där utslitna delar och vissa material ersätts med nya. Ett välutformat beslutstöd är avgörande för att säkerställa att processen är hållbar – ekonomiskt, miljömässigt och socialt, även över internationella gränser.
Detta projekt syftar till att utveckla en systemdemonstrator som skall minska miljöpåverkan från transporter, minska behovet av nyproduktion av delar, optimera lagerhållningen av komponenter och stödja lokal hantering på bästa möjliga sätt.
Projektet ser AI-modeller som centrala förutsättningar för detta beslutsstöd. Lika viktigt är att öka införandet av dessa system, eftersom en teknisk lösning saknar värde om den inte accepteras och tillämpas av de involverade aktörerna och deras processer.
Utmaningar
Återanvändning utgör en komplex samhällsutmaning på flera systemnivåer:
- Beteende och kultur: Utbredd skepsis mot återanvändning, svaga ekonomiska incitament för reparerbarhet, kunders höga förväntningar på tillgänglighet, snabbhet och förutsägbarhet.
- Affärsmodeller: Förändrade värdeerbjudanden i flera led i värdekedjan och för flera aktörer.
- Regleringar och standardisering: Internationella lagar begränsar flödet av begagnade komponenter, samtidigt som ny lagstiftning kontinuerligt tillkommer.
- Infrastruktur, fysisk och digital: Skillnader i fysisk infrastruktur påverkar lönsamheten för återanvändning. Samtidigt ställs höga krav på spårbarhet och datadelning som måste ta hänsyn till komplex lagstiftning.
- Teknik, produkter, tjänster och processer: Outvecklade och oprövade tekniska lösningar för spårning av produkter, otillräcklig hantering av produktdata och ineffektiva processer.
Förväntade resultat
Projektet ska leverera en komplett systemkartläggning av återanvändning av fordonskomponenter i en svensk och europeisk kontext. Kartläggningen kommer att dokumentera erfarenheter och processer för återanvändning och hantering av komponenter, samt identifiera tillgänglig data och analysbehov kopplade till beslutsstöd.
Dessutom ska projektet undersöka återanvändning i en tillväxtmarknad. Två kontrasterande "extremfall" kommer att väljas ut för systemdemonstratorn. Dessa fall ska omfatta samtliga systemutmaningar som har identifierats och där projektparterna har ser tydliga utmaningar, mål och/eller nyttor från kunskapsbyggande.
Slutligen ska projektet leverera en översikt av state-of-the-art inom AI för att identifiera relevanta verktyg för att optimera beslutsprocesser baserade på effektiv resursanvändning, vilket kommer att demonstreras i nästa projektfas.
Fakta
Finansiering: Totalt 1 242 000 SEK varav 750 000 SEK från Vinnova.
Deltagande organisationer:
- AI Sweden
- Kungliga Tekniska Högskolan (Samordnare)
- GKN Aerospace Sweden AB
- Volvo Powertrain AB
Projektperiod: Juni 2025 - Mars 2026
För mer information, kontakta
Några relaterade projekt
Skövde Plant Approaching Carbon Elimination (SPACE) | AI feasibility study
Federated Fleet Learning
Next generation infrastructure