Hoppa till huvudinnehåll

Modul 2. Agenter, egen data och ansvarsfull användning

AI-utbildningar för innovationsaktörer

Modul 2

Agenter, egen data och ansvarsfull användning

I den här andra modulen fortsätter du att bygga upp en stabil bas av AI-kunskap. Den ger dig goda förutsättningar att följa med i den snabba utvecklingen och att väva in relevanta AI-perspektiv i arbetet med företag. 

 

I den här modulen bygger du upp en stabil bas av AI-kunskap. Den ger dig goda förutsättningar att följa med i den snabba utvecklingen och att väva in relevanta AI-perspektiv i arbetet med företag.

Genom modulen får du en bättre förståelse för vad AI är, hur tekniken förändrar världen runt omkring dig, samt hur AI:s olika förmågor utvecklas och används i praktiken. Vi introducerar bl.a. Generativ AI, RAG-system och agenter, samt belyser varför ansvarsfull AI måste vara en självklar del av all användning och rådgivning.
 

EU-flagga med text intill: Medfinansieras av Europeiska unionen

Efter denna modul förväntas du:

  • Känna till centrala begrepp inom AI och ha grundläggande kunskap om teknikens förmågor och dess praktiska affärsnytta.
  • Kunna väva in AI-perspektivet naturligt i dina samtal med entreprenörer och bidra till mer relevanta diskussioner om deras utmaningar.
  • Ha förståelse för varför ansvarsfull AI måste vara en självklar del av all AI-användning.

Format
Modulen består av ett antal avsnitt där korta texter blandas med videoklipp, externa resurser och reflektionsfrågor.

Nivå
Genomför gärna Modul 1 innan du startar den här modulen.

Tidsåtgång
ca 45 min

Innehåll i Modul 2

  • Lösningar med egen data
     
  • RAG
     
  • MCP
     
  • Introduktion till Agenter
     
  • AI-agenter i praktiken
     
  • Om bias och risker med generativ AI
     
  • Ansvarsfullt användande av AI
     
  • AI och klimatet
     
  • Fördjupning
Kalle Magnusson
Kalle Magnusson
AI Change Agent
+46 (0)70 972 54 89
Astrid Sjögren
Astrid Sjögren
Sector Initiative Manager
+46 (0)70-812 95 72

Från generella verktyg till specifika lösningar med egen data 

Många startar sin AI-resa med verktyg som ChatGPT, Claude eller Gemini. De är enkla att använda och kan ge snabba resultat. Markant större affärsnytta uppstår däremot ofta först när AI-teknik kopplas till den unika data som finns i varje verksamhet. I det här avsnittet tittar vi på hur steget kan tas från generella verktyg till mer skräddarsydda lösningar.

RAG-system 

Som vi gick igenom i video 3 av modulen om Generativ AI kan RAG-system vara mycket användbara för företag. RAG, eller Retrieval-Augmented Generation, innebär att en språkmodell (LLM) kombineras med en extern kunskapskälla, till exempel ett företags egna dokument, databaser eller rapporter. På så sätt kan modellen inte bara generera text baserat på sitt träningsmaterial, utan också ge svar som är direkt förankrade i organisationens faktiska data.

För mogna företag kan det handla om avancerade, interna RAG-lösningar som är djupt integrerade i verksamhetens system. Ofta utvecklade tillsammans med externa AI-konsulter. RAG-lösningarna kan till exempel göra det möjligt för medarbetare att använda språkmodeller på företagskänslig information utan att äventyra säkerhet eller regelefterlevnad.

RAG

Enklare lösningar för mindre bolag?

Men externa skräddarsydda lösningar innebär kostnader som mindre företag kanske har svårt att lyfta. Och idag finns också enklare sätt att komma igång med RAG-liknande lösningar. De stora chattprodukterna som ChatGPT, Gemini och Claude, har lanserat funktioner som gör det möjligt att ladda upp dokument eller koppla på egna källor till den redan befintliga modellen och träningsdatan – funktioner som utvecklas snabbt nu. Notebook LM är ett annat exempel, från Google, som möjliggör att användare kan ladda upp hundratals dokument till en samling. Därefter kan användaren interagera med dokumentsamlingen och snabbt få relevanta svar med hänvisningar till källorna. I kombination med visuella automatiseringsverktyg som n8n, Make eller Zapier går det dessutom att bygga arbetsflöden som knyter ihop den här typen av AI-lösningar med andra processer i verksamheten.

Den här typen av tjänster, integrerade i de större chattprodukterna, ger mindre företag möjlighet att använda sin företagsspecifika information på nya sätt, utan att behöva skräddarsy ett system från grunden. Det blir dock extra viktigt att göra hemläxan kring ansvarsfullhet, data, GDPR och andra eventuella regelverk som gäller för just den informationen. Vad som får (eller bör) delas med tjänsterna för att bearbetas av språkmodellerna varierar beroende på vilken bransch företaget verkar i och vilka kunder de har – i vissa fall är datan särskilt känslig.

För dig som rådgivare

Som innovationsaktör gäller det att förstå hur företag och entreprenörer kan skapa nytta med den här typen av lösningar, men också att lyfta säkerhetsaspekter och ansvarsfull användning av AI-tjänster. Sekretess, GDPR och andra datasäkerhetsfrågor är viktiga att ha med sig och bygga kunskap kring. Hur ser din organisation på AI-användning, finns det en policy eller några riktlinjer?

Som företagsfrämjare skulle du exempelvis kunna använda den här typen av lösningar (exempelvis med GPT:er eller NotebookLM) för olika typer av kunskapsarbete; exempelvis genom att effektivisera din omvärldsbevakning, fördjupa din branschkännedom eller för att samla kunskap kring EU-rapportering eller frågor om återkommande företagsutmaningar som du ofta möter.

Fördjupning:

Fokusmodul: Fördjupning i RAG-system (Video 2025-08-21)
Så blir Svea bättre genom annotering (Video 2025-06-16)

Kort om MCP (Model Context Protocol) 

MCP kan vara ytterligare en nyckel för att skapa värde med AI i en mindre verksamhet. Förutom att koppla företagsspecifika dokument eller datakällor till en språkmodell via skräddarsydda RAG-system, alternativt ladda upp dem direkt till de populära chattprodukterna, är det värt att känna till MCP (Model Context Protocol)

Förenklat kan man säga att MCP är en öppen standard som gör det möjligt för AI-modeller att kommunicera med externa källor och verktyg på ett enhetligt och standardiserat sätt. Det gör att företag kan dra nytta av AI utan att behöva bygga varje integration från grunden, något som öppnar för användning också utanför de mest tekniska bolagen.

Och när vi nu går vidare till nästa avsnitt, det om AI-agenter och agentsystem, blir det lätt att se varför en sådan teknik behöv. För om agenter ska kunna samarbeta och utföra uppgifter samspel, kring allt från att boka våra möten, uppdatera våra register eller utföra våra arbetsuppgifter, ja då blir protokoll som MCP en viktig byggsten.

Fördjupning: What is MCP? Integrate AI Agents with Databases & APIs (Youtubevideo, IBM Technology).

Reflektionsfrågor

  • Hur kan du som rådgivare hjälpa företag att ta steget från att använda generella AI-verktyg till att bygga lösningar baserade på sin egen data – och därigenom skapa unika konkurrensfördelar?

  • När företag vill använda AI på sin egen data väcks frågor om informationssäkerhet, GDPR och risken för att läcka företagshemligheter. Hur kan du som rådgivare bidra till att de ställer rätt frågor och gör medvetna och långsiktiga val?

Introduktion till Agenter

AI-agenter är på allas läppar och lyfts ofta fram som nästa stora steg inom AI, men i praktiken är vi redan där. Och det är nu AI på riktigt börjar utmana hela roller och affärsprocesser. Till skillnad från de första AI-assistenterna kan de inte bara svara på frågor eller generera innehåll, utan också agera självständigt för att lösa uppgifter å våra vägnar. Uttrycken AI-agent och AI-assistent används ofta slarvigt och ibland synonymt. Det förekommer ofta att något som snarare är en assistent kallas för en agent trots att den inte självständigt utför några uppgifter.

Agenterna drivs av stora språkmodeller (LLM:er) men förstärks med tre avgörande funktioner som ger dem verklig handlingskraft: För det första kan de få tillgång till verktyg, vilket gör att de kan interagera med externa resurser, system och applikationer, till exempel API:er eller databaser. För det andra har de minne, vilket innebär att de kan lagra och återanvända information och därmed lära av tidigare erfarenheter. För det tredje kan de planera, det vill säga dela upp komplexa uppgifter i flera steg och metodiskt arbeta mot ett mål utan ständig mänsklig styrning.

Det finns många sätt att börja använda agenter i en verksamhet. De flesta stora teknikleverantörerna har egna system, exempelvis Google AI Studio eller OpenAI AgentKit. Som nämnts under avsnittet om RAG finns det också flera plattformar som fokuserar på att göra det enkelt för mindre företag att visuellt sätta upp AI-agenter och breda automatiseringslösningar, bland annat n8n, Make och Zapier.

Utvecklingen kring AI-agenter går snabbt, och landskapet av AI-startups som utvecklar nischade och branschspecifika lösningar växer och förändras ständigt. Dessa lösningar hjälper verksamheter att skapa arbetsflöden som i praktiken fungerar som virtuella medarbetare. Vi ser redan många tillämpningar inom kundservice, finansiell analys och textgenerering – men potentialen är bred. Genom att automatisera återkommande processer frigörs tid för mer strategiska och kreativa insatser. 
 

Tips: What are AI Agents? (Youtubevideo from IBM Technology)

Agentsystem

AI agenter i praktiken

I det här klippet från AI Swedens trendseminarium i våras visar AstraZeneca hur de ser agentbaserad AI som ett stort genombrott i produktutvecklingen, också inom ett så hårt reglerat område som läkemedelsutveckling. Magnus Nydén, deras Head of Innovation, berättar att de befinner sig i ett skifte där agenter inte längre bara assisterar, utan nu bidrar med värde i affärskritiska processer.

Lägg också märke till hur de kopplar tekniken till företagets mest ambitiösa mål – att både leverera 20 nya läkemedel och nå koldioxidnegativ läkemedelsproduktion till år 2030. Han betonar att dessa mål inte kan uppnås genom att bara växa organisationen på traditionellt sätt. I stället lyfter han fram AI-agenter som en nyckel för att klara omställningen.

För dig som rådgivare är det intressant att se hur ett globalt företag resonerar om tekniken, både kring möjligheterna och riskerna. Deras perspektiv kanske hjälper dig att förstå vilka frågor som även startups och mindre företag måste hantera, samt hur AI-agenter redan nu utmanar arbetssätt och affärslogik i många branscher. Oavsett storlek.

Reflektionsfrågor

  • AI-agenter kan självständigt fatta beslut och utföra uppgifter. Hur kan du hjälpa företag som du möter att förstå både möjligheterna och riskerna med det?

  • När AI-agenter tar större plats kan roller, ansvar och affärslogik behöva omprövas. Hur kan du som rådgivare bidra till att företag vågar utforska dessa förändringar?

Ansvarsfullt användande av AI

I det här avsnittet får du en introduktion till olika typer av bias, vilka risker de medför och hur olika företag, utvecklare och individer kan bidra till att förebygga och hantera dem.

För alla AI-system bär på någon typ av bias, snedvridningar som uppstår i träningsdatan eller när vi använder tjänsterna i praktiken. Det kan leda till risker som felaktiga beslut, diskriminering eller etiska problem, men också till mer vardagliga misstag som felaktiga svar, dråpliga feltolkningar eller rena hallucinationer.

För dig som rådgivare handlar det om att förstå både möjligheterna och fallgroparna som uppstår kring ansvarsfull AI-användning, dels i ditt eget användande av AI-teknik, dels så att du kan guida företag i hur de använder AI på ett ansvarsfullt och medvetet sätt.

"All data är historisk data: produkten av en tid, plats och politiskt, socialt, ekonomiskt klimat. Om du inte funderar på varför vissa dataset existerar och andra inte gör det, så gör du datavetenskap fel."

Melissa Terras, Professor of Digital Cultural Heritage at University of Edinburgh

I videon nämner vi en rad risker och fallgropar med AI, bland annat: 

  • Läcka information och säkerhet
  • Hallucinationer och opålitliga svar
  • Etiska risker
  • Snedvridning och diskriminering
  • Oavsiktligt intrång på upphovsrätt

Som olika typer av bias, eller snedvridning, lyfts också:

  • Skeva dataset
  • Orepresentativa dataset
  • Förstärkt bias genom feedbackloopar
  • Bias i instruktioner (guardrails)
  • Bias i prompter

Företag som bygger in eller utvecklar egen AI i sina produkter, eller fungerar som återförsäljare av AI-teknik, behöver förhålla sig till EU:s AI Act (eller AI-förordningen, som den heter på svenska). För att ge en överblick över vad regelverket innebär, särskilt för små och medelstora företag, har vi tagit fram utbildningsmodulen om AI Act.

AI väcker också frågor om etik och ansvar, inte minst när det gäller autenticitet, upphovsrätt och bias. Och som med all innovation och teknik uppstår både möjligheter och utmaningar – och resan däremellan kan ofta vara rörig. I sådana situationer måste vi vara uppmärksamma på att undvika fällan att tro att det är tekniken som antingen är bra eller dålig. I stället måste vi fokusera mer på hur användningen av AI ansluter till önskade eller oönskade resultat för människor och omvärlden. Som del av det företagsfrämjande systemet kan du ha en nyckelroll för hur företag väljer att prioritera de här frågorna.

Fördjupning: Responsible AI Knowledge Hub (AI Sweden)
 

Reflektionsfrågor

  • I vilka use-case och företag som du möter ser du störst risk för bias eller oönskade resultat, och hur kan du stötta dem i att upptäcka och hantera det?

  • Tänk på ett konkret möte du haft med en entreprenör: hur hade du kunnat lyfta frågor om ansvar och risker med AI på ett sätt som stärker, snarare än dämpar, deras innovationsdriv?

  • Många företag fokuserar på att lösa akuta behov med AI. Hur kan du i din roll samtidigt hjälpa dem att väga in långsiktiga risker som etik, säkerhet och snedvridningar i systemen?

AI och klimatet

En aspekt av ansvarsfullt användande som med rätta får allt större utrymme är AI:s klimatpåverkan och det ökade energibehovet. Framförallt Generativ AI kräver enorma mängder energi, både när nya modeller ska tränas, och när tjänster som servar hundratals miljoner användare ska driftas. Exakt hur stor energianvändningen är i enskilda fall är svårt att överblicka, delvis för att datacenter i olika delar av världen använder olika mängder fossil/förnybar energi, men också för att de stora AI-bolagen inte är transparenta med deras förbrukning eller miljöpåverkan.

Enligt det Internationella energiorganet IEA, kan den globala elanvändningen från världens alla datacenter komma att mer än fördubblas fram till år 2030, och då motsvara ungefär den mängd som hela Japans använder idag.

För att minska AI:s energianvändning och klimatavtryck utvecklas flera lösningar. Det handlar bland annat om mer energieffektiva algoritmer och modeller, smartare schemaläggning där beräkningar görs när elnätet är som grönast, kortare träningsprocesser samt så kallade destillerade modeller – där storleken minskas kraftigt utan att prestandan försämras. Möjligheter med mindre specialiserade modeller och tjänster som går att köra lokalt på användares egna laptops eller i mobiltelefoner, är också på frammarsch.

Slutligen är det viktigt att komma ihåg att AI inte bara är en klimatbelastning, utan också kan vara en nyckel i den gröna omställningen. Redan idag används AI bland annat för att optimera våra elnät, förutse sol- och vindkraftsproduktion, effektivisera underhåll av infrastruktur och att identifiera de mest hållbara investeringarna.

Fördjupning:

IEA: "AI is set to drive surging electricity demand from data centres while offering the potential to transform how the energy sector works" (Artikel, 2025-04-10)
AI Sweden Podcast: Sex AI-projekt för ett robust och effektivt elnät (Podd, 2025-06-19) 
AI Sweden Podcast: Energioptimering och datadriven klimatnytta (Podd, 2025-04-24)
Karen Hao – Empire of AI (Bok, 2025)

Reflektionsfrågor

  • Generativ AI:s klimatpåverkan är svår att överblicka och ofta osynlig för företag. Hur kan du bidra till att göra dessa frågor mer begripliga och relevanta i dina samtal?

  • Hur kan du bidra till att företag förstår både de klimatmässiga kostnaderna av AI och de möjligheter som finns att använda tekniken för att accelerera den gröna omställningen?

I nästa modul tittar vi närmare på AI och juridiken. Hur ser lagstiftningen ut och vad behöver företagsfrämjare och små och medelstora företag känna till kring regelverken?

Övriga utbildningsmoduler

Collage med text #1 och EU-flaggan med texten 'Medfinansieras av Europeiska unionen'

Modul 1. Grunderna i AI för innovationsaktörer

I den här första modulen bygger du upp en stabil bas av AI-kunskap. Den ger dig goda förutsättningar att följa med i den snabba utvecklingen och att väva in relevanta AI-perspektiv i arbetet med...
Collage med text #3 och EU-flaggan med texten 'Medfinansieras av Europeiska unionen'

Modul 3. AI-juridik i praktiken: AI Act och ansvar

I den här modulen får du en konkret introduktion till EU:s AI Act och den bredare AI-juridiken. Vi går igenom regelverkets kärna, de olika rollerna som definieras, samt hur företag kan arbeta med...
AI för innovationsaktörer

AI för innovationsaktörer

Här samlar vi utbildningar, event och resurser för alla som stöttar företag i sin utveckling. Målet är att ge dig som rådgivare verktygen och kunskapen att kunna stötta Sveriges startups och SME:er att skapa reell affärsnytta med artificiell intelligens.