I denna introduktionsvideo till vår serie om Generativ AI, frågar vi oss varför det är viktigt att lära sig om Generativ AI. Vi diskuterar hur Generativ AI genom ansvarsfull användning kan förenkla vardagliga uppgifter och bidra till ekonomisk tillväxt. Serien om Generativ AI, som delvis är producerad i samarbete med RISE, syftar till att ge en bred förståelse för Generativ AI för dem utan teknisk bakgrund. Här får ni en överblick över olika verktyg och strategier för att implementera AI i verksamheter, samt tips för att hålla sig uppdaterade i den snabbt föränderliga teknologiska miljön.
Modul 1
Grunder i AI för innovationsaktörer
I den här första modulen bygger du upp en stabil bas av AI-kunskap. Den ger dig goda förutsättningar att följa med i den snabba utvecklingen och att väva in relevanta AI-perspektiv i arbetet med företag.
I den här modulen bygger du upp en stabil bas av AI-kunskap. Den ger dig goda förutsättningar att följa med i den snabba utvecklingen och att väva in relevanta AI-perspektiv i arbetet med företag.
Genom modulen får du en bättre förståelse för vad AI är, hur tekniken förändrar världen runt omkring dig, samt hur AI:s olika förmågor utvecklas och används i praktiken. Vi ger dig en bred introduktion till Generativ AI. Vi går igenom begrepp, verktyg och strategier för att dra nytta av GenAI, och diskuterar samtidigt risker, etik och ansvar.
Efter denna modul förväntas du:
- Känna till centrala begrepp inom AI och ha grundläggande kunskap om teknikens förmågor och dess praktiska affärsnytta.
- Kunna väva in AI-perspektivet naturligt i dina samtal med entreprenörer och bidra till mer relevanta diskussioner om deras utmaningar.
- Ha förståelse för Generativ AI
Format
Modulen består av ett antal avsnitt där korta texter blandas med videoklipp, externa resurser och reflektionsfrågor.
Nivå
Grund, ingen förkunskap inom AI krävs.
Tidsåtgång
ca 1 timme 30 minuter
Innehåll i Modul 1
- Introduktion: Varför AI?
- AI som systemförändrande teknik
- AI:s förmågor
- Från förmågor till affärsnytta
- Grunderna i Generativ AI
- ChatGPTs uppbyggnad
Introduktion: Varför AI?
AI är redan en del av företagens och entreprenörernas vardag. Också din. Tekniken driver förändringar i hur vi utvecklar produkter, möter kunder och organiserar vårt arbete. Som rådgivare möter du företag som befinner sig på olika steg i AI-resan. Från de som byggt hela sin affär på AI, via de som experimenterar med AI-verktyg för att effektivisera deras etablerade lösningar, till de som just börjat fundera på vad AI kan betyda för deras verksamhet.
Denna variation gör din roll särskilt viktig. I vissa möten är AI en drivkraft för visioner och innovation, i andra fall handlar det mer om att öka effektiviteten eller minimera repetitiva uppgifter. Oavsett situation behöver du kunna skapa trygghet i samtalet och bidra med perspektiv som sätter deras erfarenheter i ett större sammanhang.
Din roll i AI-utveckling
Som innovationsaktör möter du AI i vardagen. Utvecklingen går snabbt och kan kännas svår att greppa. Du möter företagare som redan har djup kunskap om begrepp, trender och nya funktioner. Men kanske också de som känner osäkerhet eller till och med oro inför utvecklingen.
I den här modulen börjar vi bygga den grundförståelse som krävs för att du ska kunna använda det ramverk som krävs för att bli en strategisk samtalspartner i AI-frågor.
Beroende av om du möter ett etablerat företag eller en startup, ser behoven ofta väldigt olika ut.
- För startups handlar det om att identifiera nya, skalbara affärsmodeller och utnyttja AI för att bygga konkurrensfördelar från grunden.
- För etablerade små och medelstora företag handlar det först om att effektivisera befintliga processer, hantera risker och hitta de första, trygga stegen in i AI.
Oavsett utgångspunkt måste du vara en relevant samtalspartner som kan översätta tekniska möjligheter till affärsstrategier. Du ska kunna leda dialogen och peka ut de kritiska stegen på företagens AI-resa.
AI är alltså inte bara en teknisk fråga, utan en strategisk nyckel till konkurrenskraft och tillväxt, oavsett om målet är att bygga Sveriges nästa unicorn eller att behålla konkurrenskraften i en befintlig affär som vuxit fram under många år.
Att förstå grunderna i AI-tekniken är en förutsättning för att kunna guida företag i rätt riktning och hjälpa dem att ta nästa steg.
"Vi är på väg in i en era där algoritmer spelar en större och större roll i våra liv"
Amy Loutfi, Professor i Informationsteknologi, Örebro Universitet
AI som systemförändrande teknik
Genom historien har tekniska genombrott förändrat världen i grunden; ångmaskinen, elektriciteten och internet är några exempel. De mest transformativa eller omskakande genombrotten kallar vi på engelska för General Purpose Technologies. Sedan några år tillbaka befinner vi oss nu mitt i nästa stora skifte, AI. Och precis som tidigare teknikskiften skapas helt nya förutsättningar som gör att företag, branscher och samhällen förändras i grunden. Med den skillnaden, att det den här gången sker i en ännu snabbare takt.
Det betyder att AI inte är en trend som det går att ställa sig utanför, AI rör hela samhället. När digitaliseringen handlade om att strukturera data, standardisera processer och skapa förutsägbara lösningar, medför AI-utvecklingen också att datorer nu kan hantera det oförutsägbara, det ostrukturerade och med det än mer komplexa problem.
Företag som lär sig använda AI:s förmågor i sin verksamhet kan lösa problem och automatisera uppgifter som tidigare ansågs omöjliga. Detta öppnar upp för en lång rad av nya arbetsflöden och nya affärsmodeller.
Effekten på företag och arbetsliv
Företagsledare världen över har koll på detta, så även i Sverige. De flesta förväntar sig att AI-utvecklingen inom de närmsta åren kommer att skaka om deras verksamheter och branscher i grunden. Inget företag, stort som litet, kan ställa sig vid sidan av AI-utvecklingen och hoppas att de inte berörs. Utmaningen ligger i att agera på denna insikt.
Som alltid i stora förändringar öppnas det upp möjligheter. Innovativa startups löser problem som tidigare varit svåra att angripa med digital teknik. Och stora företag har under de senaste åren påbörjat omfattande investeringar och strategiförändringar för hur deras verksamheter ska utvecklas med hjälp av, eller ihop med, AI.
Bland etablerade SMF, små och medelstora företag, går det däremot betydligt långsammare. Detta riskerar att skapa ett växande gap – och att mindre bolag halkar efter i konkurrensen. Och här behöver de hjälp.
Om vi inte lyckas ställa om kommer det på sikt leda till att Sveriges konkurrenskraft och välfärd hotas. Att accelerera AI-användningen i SME är därför inte en valmöjlighet, utan en nödvändighet.
Carl-Henric Svanberg uttryckte det tydligt i AI-kommissionens rapport: ”AI blir ett hot om vi står vid sidan om och passivt åser en teknik- och samhällsförändring utan att agera. AI blir en möjlighet först när vi med självförtroende, kloka kraftsamlingar och tydliga spelregler utnyttjar AI i välfärdens, tillväxtens och uppbyggnaden av det goda Sveriges tjänst.”
Det är i det ljuset vi måste se AI. Väntan eller passivitet innebär att företag halkar efter. Aktivt utforskande, strategiska val och modiga steg framåt innebär nya möjligheter, nya affärsmodeller och stärkt konkurrenskraft.
Hur detta berör dig som rådgivare
För rådgivare och innovationsaktörer innebär det här en dubbel utmaning. Dels måste du själv ha en grundläggande förståelse för AI, dra nytta av tekniken i din arbetsvardag, dels behöver du kunna hjälpa företag att hitta rätt väg framåt, oberoende av situation och mognad. För startups handlar det kanske främst om att utforska hur AI kan skapa helt nya affärer, eller stötta dem i den utvecklingen. För andra, mer etablerade små och medelstora företag, om att hitta de första enkla tillämpningarna som gör verksamheten effektivare.
Oavsett vilket behöver du kunna driva AI-perspektivet i dina samtal med företagen.
Fördjupning:
AI-kommissionens färdplan för Sverige (Rapport, 2024-11-26)
Artificiell intelligens och effekter på produktivitet och konkurrens (Rapport, 2025-10-09)
Ethan Mollick: "Every leader needs this AI strategy" (Video, 2025-06-05)
Reflektionsfrågor
Hur känner du personligen inför AI-utvecklingen? Finns det frågor eller osäkerheter som du vill utforska mer, och hur kan du göra det på ett konstruktivt sätt i din roll?
Hur kan du skapa trygghet i samtal om AI, även när företagare är osäkra, tveksamma eller till och med skeptiska till utvecklingen? På vilket sätt kan du få upp AI på deras agenda på ett relevant sätt?
Många företagare bygger redan för fullt med AI. Hur kan du vara ett värdefullt bollplank även för dem som har djupare teknisk erfarenhet än du själv?
Vilka delar av AI-utvecklingen och -tekniken behöver du lära dig mer om för att bli en ännu vassare rådgivare? Hur kan du ta de stegen på ett sätt som fungerar i din vardag?
AI:s förmågor
Artificiell intelligens betyder olika saker för olika människor. För vissa är AI ett datorprogram som kan utföra uppgifter som normalt kräver mänsklig intelligens. För andra räcker det att ett system kan hantera lite data. Och för en tredje är “AI” helt enkelt det samma som ChatGPT (du har säkert hört någon uttrycka sig i termer av att “min AI” sa si eller så).
Hur kan vi definiera AI?
Begreppet artificiell intelligens myntades redan 1956 av John McCarthy och Marvin Minsky. Sedan dess har det pågått en ständig diskussion, både inom forskningen och i samhället om vad vi egentligen menar med AI. Definitionen har dessutom förändrats över tid. Tekniker som en gång betraktades som AI, exempelvis ruttoptimering, ses idag som självklar vardagsteknik. Samtidigt har det uppstått nya fält och begrepp som Generell AI, smal AI, Generativ AI, Ansvarsfull AI, Explainable AI osv, vilket gör begreppet än mer mångbottnat.
Kanske får vi helt enkelt acceptera att AI är rörlig materia snarare än en fast definition. Därför blir det viktigare att förstå vilka tekniker och tillämpningar som faktiskt döljer sig bakom begreppet. Och i din roll i innovationssystemet, att kunna tolka vad företag egentligen menar när de säger att de använder AI i sina tjänster och produkter.
Fördjupning: AI-historia – artificiell intelligens då och nu (Internetstiftelsen)
Deterministisk och probabilistisk teknik
Ett sätt att förstå vad vi menar med AI är att titta på skillnaden mellan deterministisk och probabilistisk teknik. Där traditionell programmering bygger på fasta förutbestämda regler, bygger AI snarare på “erfarenhet”. AI “lär sig” av sin träningsdata och kan därmed hantera situationer utan att någon på förhand behöver ha förutsett alla möjliga varianter.
AIs förmågor och skapa nytta med AI
För att förstå hur AI kan användas i praktiken gillar vi på AI Sweden att prata om AI:s förmågor hellre än AI som en samling av olika tekniker eller verktyg. Genom att förstå AI utifrån dessa förmågor kan du tänka på användningsområden för tekniken utan att behöva vara tekniskt insatt eller bekant med alla de tiotusentals mjukvaror och applikationer som finns tillgängliga.
Ta en titt på videoklippet ovan. Som du ser brukar vi dela in AI:s förmågor i fyra större grupper:
Känn av världen, där förmågorna Seende, Hörsel och Språk ingår.
Förstå världen, där förmågorna Upptäcka, Prediktera och Optimera ingår.
Interagera med världen, som främst handlar om robotik och agerande i den fysiska världen.
Skapa världen, där vi med hjälp av generativ AI kan skapa material med hjälp av enkla instruktioner.
Du kan läsa in dig mer på förmågorna på AI Swedens plattform My AI.
Alla AI-förmågorna kan förstås också kombineras för att skapa än mer avancerade, innovativa och användbara lösningar på olika problem och utmaningar. Men stort värde kan också skapas med de enklaste tekniker, genom att matcha ett stort behov med en välfungerande lösning.
Nästa steg blir att koppla förmågorna till praktisk nytta i företag och verksamheter, om det handlar nästa avsnitt.
Fördjupning:
Test scores of AI systems on various capabilities relative to human performance (AI-förmågornas utveckling 1998-2024).
Reflektionsfrågor
Vilka av AI:s förmågor stöter du oftast på hos de företag du möter i din vardag? Och vilka är minst vanliga?
- Hur kan du använda ramverket med AI:s förmågor som ett stöd för att hjälpa företag att upptäcka nya möjligheter, även när entreprenörerna själva inte är särskilt tekniskt insatta?
Från förmågor till affärsnytta
När du känner till vilka förmågor som AI har, och hur snabbt dessa också utvecklas, är det inte svårt att se hur de också kan skapa värden och hjälpa oss att lösa problem och situationer som vi tidigare inte kunde använda maskiner till.
Förenklat brukar vi dela upp möjligheterna i tre kategorier där AI kan göra nytta. Dessa kan sedan appliceras i allt från din egna vardag, dina arbetsuppgifter, till företag och komplexa organisationer.
Effektiviseringar: I tid, resurser och pengar.
Exempel: Ett företag kan effektivisera sin kundtjänst genom att använda AI för att automatiskt generera svar på kundfrågor – en uppgift som tidigare krävde manuellt arbete. Ett annat exempel är produktbilder, där generativ AI snabbt kan skapa realistiska miljöer att placera produkter i, utan studio eller rekvisita.
Bättre kvalitet: Internt och mot kund
Exempel: En språkmodell kan analysera och korrekturläsa dokument för att upptäcka språkliga fel, men också för att peka ut saknade perspektiv eller motstridiga uppgifter.
Innovation: Nya tjänster, produkter och affärsmodeller
Exempel: Sensorer i arbetskläder som med hjälp av AI kan tolka omgivningen och varna när personen utsätts för hög belastning eller andra risker. Ett annat exempel är digitala produkter som kontinuerligt anpassar sig efter användarens beteende. Vi ser också företag som, tack vare AI-drivna effektiviseringar, kan förändra sina affärsmodeller i grunden – till exempel genom att gå från att ta betalt per produkt till att erbjuda en prenumerationstjänst baserad på faktisk användning.
I en kommande modul kommer vi återkomma till hur företag kan skapa affärsnytta med AI, och hur hur du som rådgivare kan stötta dem att accelerera det värdeskapandet. I det här avsnittet ska vi istället fördjupa oss i Generativ AI, den teknik som gjorde att världen på riktigt fick upp ögonen för AI under hösten 2022.
Vill du istället läsa mer om hur företag och organisationer skapar konkret nytta med AI redan nu? Ta en titt på alla, nästan 500 st, use-cases som finns samlade på My AI.
Reflektionsfråga
Hur kan du som rådgivare hjälpa företag att se bortom effektiviseringar och istället utforska hur AI kan bidra till innovation och nya affärsmodeller?
Grunderna i Generativ AI
Generativ AI är ett samlingsnamn på teknik som gör det möjligt för datorer att skapa text, bilder, ljud och video; innehåll som tidigare krävde mänskliga förmågor och kreativitet. Kanske är det just generativ AI som de flesta syftar på när de pratar om “AI”? Men var går egentligen gränsen – verktyg som ChatGPT verkar ju kunna hjälpa till med nästan vad som helst.
Klart är att generativ AI på kort tid har utvecklats extremt snabbt och möjliggjort kraftfulla verktyg som redan idag påverkar företag, organisationer och hela branscher.
I den här serien får du en bred introduktion till Generativ AI – från hur tekniken fungerar till hur den kan tillämpas i olika verksamheter. Vi går igenom begrepp, verktyg och strategier för att dra nytta av tekniken, och diskuterar samtidigt risker, etik och ansvar.
Målet är att ge dig tillräcklig kunskap för att kunna möta företag med trygghet och bidra till att de hittar sina nästa steg för att skapa verklig affärsnytta med generativ AI.
Här nedan kan du ta del av alla avsnitt om Generativ AI, text och videoklipp öppnas upp under översikten:
Reflektionsfrågor – Generativ AI
Många företagare utforskar redan generativa AI-verktyg i sin vardag. Hur kan du ta vara på deras erfarenheter för att lyfta samtalet till en mer strategisk nivå?
Vilka risker eller fallgropar med generativ AI behöver du själv förstå bättre för att kunna ge relevanta råd till företag som vill använda tekniken?
- Du har säkert fått frågor från företagare eller kollegor av typen ”Vilket AI-verktyg ska jag använda för [försäljning, kundtjänst, leads-generering, marknadsföring osv]?”. Fundera på hur du kan svara på ett sätt som både möter deras behov i stunden och samtidigt leder in samtalet på större frågor om strategi, arbetssätt och långsiktigt värde?
ChatGPTs uppbyggnad
När ChatGPT lanserades i slutet av 2022 skakades världen om lite. AI-hajpen som vi känner den tog fart och många började fundera på vad det här skulle betyda för deras roll, deras erbjudande och deras affärer. Både när det gäller möjligheter och risker. Men hur fungerar ChatGPT egentligen?
Genom att förstå grunderna i hur produkten är uppbyggd blir det lättare att se skillnaderna mellan olika tjänster och förstå hur vi kan använda dem på bästa sätt. Vi går igenom begrepp som grundmodeller, Reinforcement Learning from Human Feedback (RLHF), guardrails, finetuning, instruktioner, multimodalitet med mera. Resonerande modeller har också dykt upp, hur funkar det? Och vad är det egentligen som gör att Copilot från ChatGPT beter sig olika när de bygger på samma algoritmer?
I nästa modul fortsätter vi med grunderna i AI. Vi introducerar Agenter, RAG-system, MCP och sätter oss in i vad ansvarsfull användning av AI betyder i praktiken. Vi tittar också på AI:s dubbla förhållande till klimatet.
Övriga utbildningsmoduler
Modul 2. Agenter, egen data och ansvarsfull användning
Modul 3. AI-juridik i praktiken: AI Act och ansvar
AI för innovationsaktörer
Här samlar vi utbildningar, event och resurser för alla som stöttar företag i sin utveckling. Målet är att ge dig som rådgivare verktygen och kunskapen att kunna stötta Sveriges startups och SME:er att skapa reell affärsnytta med artificiell intelligens. Sidan uppdateras kontinuerligt.